Op 22 mei nam wethouder Rabin Baldewsingh in het Bengkel-Theater van de Tong Tong Fair het eerste exemplaar in ontvangst van de publicatie Sporen van Smaragd. Indisch erfgoed in Den Haag, 1853-1945. Na drie jaar een van de leukste onderzoeken naar de stadsgeschiedenis uit onze loopbaan te hebben mogen verrichten voor de afdeling Monumentenzorg van de Gemeente Den Haag, ligt daar dan eindelijk het boek. Toch wordt daarin slechts het topje van de spreekwoordelijke ijsberg besproken. We hebben inmiddels een bestand opgebouwd met een kleine 2.000 relevante locaties in Den Haag die getuigen van de band met voormalig Nederlands-Indië, dus het was moeilijk - erg moeilijk - om hieruit een selectie van enkele tientallen, meest representatieve voorbeelden te maken. Het is een bonte, boeiende mix geworden.
Interieurdecoraties van
overheidsgebouwen waren in de 19de eeuw gericht op het uitstralen van
gezag over de kolonie, terwijl internationale bedrijven door middel van
geveldecoraties aan consumenten de boodschap gaven dat zij ook in
Nederlands-Indië voor hen klaar stonden. In de luxe villa’s van repatrianten
werden herinneringen aan Indië vervat in een Javaanse naam,
gevelsculptuur of glas-in-lood. In Indië geboren architecten kozen vaak voor de
strakke belijning van de Nieuwe Haagsche School, terwijl in de onopvallende
woonhuizen van kunstenaars en auteurs culturele uitwisseling in de praktijk plaatsvond. Rond 1900 schoten toko’s als paddenstoelen uit de grond, en
ontmoetten migranten elkaar in verenigingsgebouwen.
Architectuur hangt dus samen met
gemeenschapsvorming. Monumenten hebben niet alleen een bouwhistorische waarde;
ze zijn een weerspiegeling van de sociale, culturele of religieuze context
waarin ze tot stand zijn gekomen. Daarom besteedt dit boek niet alleen aandacht
aan panden met bijzondere Indische kenmerken, maar ook aan de voormalige
eigenaars en bewoners. De gevels en interieurs weerspiegelen hun identiteit,
ambities en herinneringen. De publicatie Sporen van Smaragd brengt de materiële neerslag van de uitwisseling
tussen Oost en West in beeld, die zowel positieve als negatieve aspecten heeft
gekend.
Om het feestje compleet te maken, wordt het boek begeleid door twee tentoonstellingen en een symposium. De tentoonstelling in het Atrium van het Haagse stadhuis volgt de thematische indeling van het boek en laat de mooiste foto's tot hun recht komen in de grote lichtbakken. De tweede tentoonstelling in het Cultuurpaviljoen van de Tong Tong Fair verbindt de 'sporen' van de 'Gordel van Smaragd' in het historische en hedendaagse stadsbeeld met elkaar. Deze expositie is bijzonder vormgegeven als een kleine 'stad' door grafisch ontwerpster Meta Menkveld, met wie we met veel plezier hebben samengewerkt. Hierin wordt ook aandacht gevraagd voor 'Een onvergetelijk evenement': de Indische Tentoonstelling van 1932 in het Westbroekpark, waarvan dankzij medewerking van het Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum unieke filmbeelden te zien zijn. De productie van deze expositie werd verzorgd door het Museon, wat heel toepasselijk is omdat haar voorloper, het Museum voor het Onderwijs, ook nauw bij het evenement van 1932 betrokken was.
Impressie van de stand met expositie in het Cultuurpaviljoen. Foto: Ebbert Olierook, Museon. |
K&WH is regelmatig in de informatiestand over het project aanwezig, dus kom gerust bijpraten. Ondertussen genieten ook wij en het team van Monumentenzorg afentoe van een tjendol en al het andere dat de Tong Tong Fair te bieden heeft, en pikken we een boeiende lezing mee in het Bibit-Theater. Op 31 mei wordt de projectpresentatie in datzelfde theater afgesloten met een symposium rond het thema Gedeeld Erfgoed - Shared Heritage. Haags-Indische monumenten als getuigen van culturele uitwisseling, 1853-1945, waarvoor zich inmiddels al meer dan 150 deelnemers hebben aangemeld. Meer informatie over het programma is hier te vinden; aanmelden kan nog t/m 27 mei via info@sporenvansmaragd.nl.
Graag geven we lezers de slotzin van het boek mee: 'De titel van het project refereert aan de "sporen" van de "Gordel van Smaragd". Die zijn als een juwelenregen over de stad verspreid. Dit gedeelde erfgoed verdient het om herontdekt en gekoesterd te worden'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten