2010/02/11

Nieuwe kunstglossy

Nederland is een kunsttijdschrift rijker: Art Deco Magazine. Deze glossy richt zich op kunst, architectuur en design uit de periode 1890–1940. Daar worden we blij van.
‘Art Deco is een lifestyle’ luidt het motto; het bladconcept is dan ook commercieel van opzet. Warm gekleurde spreads waarin objecten uit actuele tentoonstellingen worden besproken of museumcollecties, publicaties en opmerkelijke reisbestemmingen worden belicht. Het gaat daarbij niet om diepgravende wetenschappelijke artikelen. Dit blad is duidelijk laagdrempelig en gericht op een breed kunstlievend publiek, dat openstaat voor de 'goede dingen in het leven' en deze vermoedelijk ook kan betalen. (Zo blijkt koffie drinken in een Weens Art Nouveau koffiehuis een must, alweer iets waar we ons in kunnen vinden).
Het tijdschrift is in de huidige opzet al aantrekkelijk, maar heeft tevens potentieel om in het gat te springen dat Jong Holland heeft achtergelaten. Als de advertorials, die een groot deel van het blad vullen, worden afgewisseld met artikelen die recent onderzoek belichten, mag het van ons meteen vaker verschijnen. Nu is dit nog 2x per jaar. Kortom, dit tijdschrift voorziet in een behoefte aan informatie over kunst rond 1900, en dat zeggen we niet alleen omdat ons boekje er ook in staat!
Het magazine werd gelanceerd op de Nationale Art Deco Beurs in Den Haag door initiatiefnemer Kunstconsult, een kunstbedrijf gespecialiseerd in Art Nouveau en Art Deco. Een nummer kost € 6,95.

Geen opmerkingen: