2010/04/02

Plastic fantastic

Naast verantwoorde of highbrow kunst, besteedt het Gemeentemuseum Den Haag ook regelmatig aandacht aan lowbrow art en popcultuur. Zo is er van 3 april tot 15 augustus 2010 een tentoonstelling te zien over een van de meest populaire 20ste-eeuwse huishoudelijke artikelen: Tupperware! Praktisch plastic gemak in snoepzoete kleurtjes, ontwikkeld door Earl Tupper (1907-1983). Volgens het persbericht heeft de verkoopmethode bijgedragen aan het feminisme (dankzij tupperware parties konden vrouwen flink bijverdienen) - maar alleen als het van je echtgenoot mocht, natuurlijk. Op de tentoonstelling zijn veel mooie voorbeelden van Tupperware producten te zien uit de jaren ’40-’60 (zoals bakjes, bekers en bestek), als ook origineel verpakkings- en reclamemateriaal. Een kleurrijke en nostalgische blik op de American Dream.
Tupperware heeft iets heerlijk geruststellends. Voor alle soorten voedsel en drank bestond de juiste verpakking. Een cakevorm was precies afgestemd op het formaat van je bakblik, zodat de botercake er 'snug' in paste. Ook een casinobrood had toen nog een vaste maat, en daarvoor was natuurlijk een broodbak. Alles past in een bakje, en op alle bakjes past een dekseltje... Zo hou je de keuken - en het leven - onder controle, beheersbaar, met of zonder hulp van valium.
Terugkijken op Tupperware geeft veel informatie over ons veranderde consumptiepatroon. Limonadeglaasjes met afsluitdeksel waren overigens vrij klein, precies een deciliter. Vergelijk ze eens met onze huidige limonadeglazen en meteen wordt duidelijk hoe wij aan het einde van de 20ste eeuw onder invloed van die American Dream in het 'groot' zijn gaan consumeren.

[Afbeelding: Tupperware catalogus, cover, 1958. Foto: Gemeentemuseum Den Haag.]

Geen opmerkingen: